V hodině chemie žáci 8. třídy zkoumali vlastnosti aktivního uhlí. Téma vycházelo z učiva o chemických prvcích a jejich sloučeninách, přičemž hlavním cílem bylo prakticky ověřit schopnost aktivního uhlí pohlcovat látky, konkrétně potravinářské barvivo.
Než se žáci pustili do samotného pokusu, vedla jsem je k přemýšlení – k čemu aktivní uhlí slouží, jaké má vlastnosti a kdo s ním už měl zkušenost. Padaly odpovědi jako „na zažívací potíže", „na čištění pleti" nebo „je v zubní pastě". Pak přišla na řadu ta nejzajímavější část – laboratorní práce.
Každý žák si před samotným experimentem vytvořil vlastní hypotézu.
V pokusu žáci sledovali, jak se aktivní uhlí chová při smíchání s barevnými roztoky, a zda je rozdíl mezi gelovým a práškovým barvivem, případně jaký vliv má množství použitého uhlí. Žáci filtrovali směs přes filtrační papír a pozorovali změny – mnohé výsledky překvapily!