Dění ve třídách Začít spolu
Ve čtvrtek 5.6. se třída 4.B i s rodiči sešla za školou na společný piknik. Každý donesl něco dobrého k jídlu i pití, deku na sezení, případně karetní hru. Domča Hagara s maminkou donesli pro všechny nanuky, takže pak chodil s taškou vítat nově příchozí!
Bohužel nás potom zahnalo špatné počasí do školní tělocvičny, ale nakonec to bylo z našeho pikniku to nejlepší! Do sportů se zapojili všichni: děti rodiče i paní učitelka. Hrál se basketbal, volejbal, fotbal, badminton, všichni se pobavili a dali si k tomu něco dobrého.
Za nás krásné zakončení 4. třídy!
byl báječný! V 2. B jsme už předběžně oslavili DEN OTCŮ za přítomnosti našich tatínků, kteří nám popovídali o svých zálibách i povoláních. Bylo to osvěžující a inspirativní setkání.
Děkujeme a v neděli krásný DEN OTCŮ!
2. B
Ve středu 11. června se žáci a žákyně 1. A vydali na nezapomenutelnou exkurzi k místní jednotce Hasičského záchranného sboru v Třebíči. Děti měly jedinečnou příležitost nahlédnout do světa hasičů a dozvědět se více o jejich náročné a záslužné práci. Malí návštěvníci si prohlédli hasičskou techniku, vyzkoušeli si helmy a různé obleky, nahlédli do zásahových vozidel a se zaujetím poslouchali výklad o tom, jak probíhá výjezd k požáru nebo jiné mimořádné události. Největší nadšení vzbudila možnost stříkat vodu z opravdové hadice a projet se v hasičské čtyřkolce. Bylo to super! Děti odcházely plné dojmů a s novým respektem k práci hasičů. Na památku si odnesly drobný dáreček a spoustu zážitků, o kterých budou ještě dlouho vyprávět. Velké poděkování patří všem hasičům, kteří se dětem věnovali s úsměvem a trpělivostí. A poděkování přišlo i od našich prvňáčků, kteří hasičům zazpívali hasičskou písničku a předali nakreslené obrázky. Tato návštěva byla nejen zábavná, ale i poučná – a kdo ví, třeba mezi dětmi vyrostou budoucí hrdinové v uniformách.
Děkujeme rodičům za návštěvu!
Pilně jsme trénovali naše poslední vystoupení na 1. stupni a moc se těšili na to, kdo přijde. Všechny námi vytvořené pozvánky jsme předali, všechny dekorace postavili. Věděli jsme, že musíme jet na plný pecky, jinak to nebude ono.????
Dali jsme to, povedlo se! A diváci nám na dobrovolném vstupném přispěli na výlet. Moc děkujeme.
9. 6. 2025: Napadlo vás někdy, jakým způsobem Michelangelo Buonarroti maloval strop Sixtinské kaple? Žáci 4. A si to vyzkoušeli na vlastní kůži a sami uznali, že to nebylo vůbec jednoduché!
A tak jsme odstartovali v naší škole výlety. Ve čtvrtek 5. června jsme se vlakem vypravili do Bransouz na koupaliště, kde jsme si užili fajn čas. Voda už se napouští, a tak proběhla i mini koupačka. Vykoupili jsme místní bufet, vyspali se v příjemných pokojích a v pátek ráno po snídani se vydali vlakem zpět do Třebíče. UŽILI JSME SI TO!
Je za námi předposlední měsíc školního roku. A jaký byl? Jako obvykle - rychlý :-)
Odpolední setkání s maminkám, návštěva v knihovně, představení školní družiny a také centra aktivit, ve kterých jsme šili na šicím stroji kytičky s paní Pekárkovou. Moc děkujeme!
Bylo toho prostě hodně a ještě víc než je na fotografiích a teď už se chystáme na školní výlet a tak dál :-)
A je to tady. Tak jak se pomalu blížil Mezinárodní den dětí, blížilo se spaní ve škole. Na čtvrtek 29. května se těšili všichni žáci a žákyně 1.A. V osmnáct hodin se prvňáčci sešli společně s rodiči a vydali se do jeskyně draka Drapáka. Po cestě čekala spousta úkolů, které se nepodařilo splnit nikomu z udatných princů, zbrojnošů i vojáků. Všem z 1.A se to podařilo. Tajenka byla splněna, a tedy nechyběla ani královská odměna. Rodiče pomohli s přípravou třídních postýlek. Pak již nastalo velké loučení, dala se pusa na dobrou noc a najednou byly děti ve škole bez mámy a táty. Nechyběly společné hry i chvilky volna. A jak se pomalu stmívalo, přicházel čas stezky přímo do dračí sluje. Úkolem každého bylo donést jednu dračí hlavu. Uf, i toto dobrodrůžo všichni zvládli se ctí. A drak Odvážňák již hlídá třídu 1.A. Uhodnout kolik má hlav není vůbec těžké. Pak už jen nezbytná hygiena a šup do spacáků, aby všichni byli ráno čilí jako rybičky, neboť na všechny děti k svátku čekalo v kině Pasáž filmové představení Rozzum v divočině. Film se všem moc a moc líbil. Cestou zpět nechyběla zastávka v Kočičině a návštěva v cukrárně. Byla to parádní oslava. Tak zase někdy příště.
Čtvrteční večer byl ve znamení pohodového setkání s žáky 1. B a jejich rodiči. Ve třídě na všechny čekal "večerní úkol" a po něm se celá skupina přesunula do atria. Cíl? Projít pohádkovou stezku a založit oheň. Bylo krásně - zpívalo se (děkuji za super duet paní Malachová a hudební doprovod), běhalo, tančilo, opékaly se špekáčky, jedlo se.
Po rozloučení s rodiči (hned jak se zavřely dveře, otevřely jsme si dětské šampáňo na oslavu) nás čekal herní večer, diskoška, pohádka, spousta popcornu a stezka temnou školou (děkujeme za perfektní spolupráci třeťákům a čtvrťákům). Celá parta padla únavou. Další den na nás čekalo fajn dopoledne v kině. Cestou panovala skvělá nálada a rozezpívali jsme půlku Třebíče. V kině však někteří dospaly náročný předešlý den. A celkové dojmy? Za rok rozhodně zopákneme!
Tento týden si žáci 4.B vyzkoušeli roli geografů. V centru Čtení a psaní přiřazovali nářeční výrazy ke spisovným výrazům a zkoušeli je zaznamenat do mapy ČR. Poté si na mapě vyhledali pohoří ČR (jakékoliv) a naplánovali nám víkendový pobyt s tipy na výlety.
V centru Svět si sestavili lapbook na povrch ČR a státní symboly.
V matematice je zase čekal úvod do trojúhelníků a vyhledávání počtů obyvatel evropských zemí a jejich hlavních měst.
No a jelikož jsme třída pirátů, tak v Ateliéru děti tvořily své originální pirátské mapy ostrovů a pokladů.
Od poloviny května se žákyně a žáci 1. A v centrech aktivit zabývali velkým tématem ČAS. V centru Matematika se mnozí zapotili u digitálního času, ale ručičkové hodiny se zvládly lehce. Centrem Objevy se prohnal celý rok. K ročním obdobím se přiřazovaly správné měsíce, obrázky a věty. Poté byl připraven pátrací úkol, zjistit, kdo a kdy dělá různé aktivity, a tedy se opakovaly dny v týdnu. V centru čtení a psaní se trávil celý den s jeho aktivitami od rána až do noci. A co myslíte, že mělo připravené centrum Ateliér? No samozřejmě, vyrobit papírové hodiny. Celá centra věnovaná času provázela písnička „Tik-tak hodiny" a po závěrečném hodnocení práce přišel čas odpovědí na otázky z třídního parkoviště, které si prvňáčci položili před samotným tematickým celkem Čas.
22. 5. se 2. A vydala do muzea na zámek, aby se zúčastnila krásného výukového programu o řemeslech. V expozici Cesty časem jsme se seznámili se středověkými řemesly provozovanými ve městě z nich některá už zanikla, ale některá potřebujeme dodnes. Také jsme se dozvěděli, co to byly cechy a jak probíhalo vyučení nového řemeslníka v dobách, kdy nebyla žádná učiliště. Prakticky jsme si vyzkoušeli mletí obilí na ručním mlýnku, splétání provazu nebo mandlování prádla. Při tom jsme zjistili, proč v dávných dobách lidé nepotřebovali žádné posilovny, protože téměř při všech řemeslech procvičovali svaly při každodenní práci.
Ve čtení mám vše hotové,
už vím, že Jánošík žil v Terchové.
Hlavička a „Kam a čím kdo jede,"
na plný počet bodů tým to svede.
Svět nás poslal na jih a západ,
přidal každý skvělý nápad?
Matika a státy ve slovních úlohách,
počítám nadmořskou výšku na horách.
Ateliér s kartonem a temperou,
maluji, co u sousedů mi vyberou.
Lvi z 5. A
Ve škole se odehrála krásná ukázka spolupráce mezi třídami. Žáci z 9. A připravili pro své mladší kamarády z 1. B šest stanovišť plných zajímavých matematických úkolů v oboru čísel od 0 do 15. Prvňáčci tak měli možnost objevovat svět čísel hravou formou, zatímco deváťáci jim pomáhali, povzbuzovali je a vedli je ke správným řešením.
Děti z 1. B s nadšením plnily připravené úkoly, které jim pomáhaly nejen v rozvoji matematických dovedností, ale také v budování vzájemné důvěry a spolupráce. Starší spolužáci projevili skvělou organizaci a zodpovědnost, díky čemuž se prvňáčci cítili bezpečně a motivovaně.
Velké poděkování patří paní učitelce Jelínkové, která tuto spolupráci umožnila a koordinovala. Dík si zaslouží také žáci 1. B za jejich nadšení a ochotu zapojit se do aktivit. A především děkujeme 9. A za pečlivou přípravu a realizaci této akce. Je krásné vidět, jak vzájemná pomoc a spolupráce mohou obohatit školní prostředí a vytvořit nezapomenutelné zážitky.
Těšíme se na další podobné akce, které spojují mladší a starší žáky, a podporují přátelské vztahy mezi nimi!
Na vědomost se dává, že 14. května 1316 přišel na svět královský synek. Tato zpráva visela ve středu ve třídě 1.A. A naši královští poslové-prvňáčci, se rozběhli zjišťovat, zda i ostatní žáci a žákyně poznají tuto slavnou osobnost. V ranním kruhu si všichni vzájemně sdělovali zajímavosti, které si každý zjistil o této osobnosti v pátracím domácím úkolu a zároveň se tvořila myšlenkovou mapu. Následovala dílna čtení a psaní s knížkou o Karlu IV. A protože se prvňáci dozvěděli, že Karel IV. dal postavit mnoho staveb, dostali od něho královskou zakázku. Postavit z geometrických tvarů hrad a kostel. O Karlovi je známo, že zval i slavné malíře. A tedy pozval i naše malé umělce. Pozvání žáci a žákyně přijali do královské zahrady, ve které na ně čekal sám král a císař a úkolem dětí bylo vytvořit jeho portrét. Tento den se uzavřel prvním pětilístkem, ve kterém se stručně shrnulo, co všechno si prvňáčci zapamatovali. A věřte, že jistě i Karel IV. by byl na své potomky pyšný.
Pro maminky jsme se 3. A vytvořili přáníčka, která, doufejme, zahřála nejednu maminku u srdce. Jak se jedná o potěchu maminek, tak vždy do jednoho pracují na nejvyšší obrátky...a výsledek stojí vždy za to.
30. duben magický to den i pro naši 1. A. Hned v ranním úkolu se počítaly nohy různé havěti a zjišťovala se síla magických kotlíků počítáním dlouhých příkladů. Pak do třídy zavítalo osm čarodějnic a úkolem našich malých čarodějnic a čarodějů bylo vypátrat jejich jména. Po svačině nastal nejdůležitější úkol, týmy musely pomoci čarodějnici Anice, která dostala trest od zlých čarodějnic. A věřte, že úkoly byly čarodějnicky těžké. Ale společně se zlá moc přemohla a dobro zvítězilo. Malou čarodějnici si každý i vyrobil. No, a jaký by to byl den, kdyby se košťata nemohla proletět pěkně venku. Tak šťastný let a pěkný vstup do májových dnů.
V týdnu, kdy naše Země slaví svátek, se celá 2. A věnovala tomuto tématu. Děti vyhledávaly v encyklopediích zajímavosti o naší zemi. Pak si v rámci center a aktivit zjišťovaly, jak máme třídit odpad a také, jak dlouho se různé odpadky v přírodě rozkládají i jiné zajímavosti, kterými můžeme naší planetě pomáhat. V pátek jsme se pak vydali do Alternátoru, kde si děti mohly i prakticky vyzkoušet, jaký je cyklus PET lahve, pokud ji recyklujeme. A také se podívali do teplárny, kde se spaluje štěpka.
Ve středu 16. 4. se třídy 4. A a 4. B rozdělily na týmy. Každý dostal svoji herní kartu, na kterou měl nasbírat razítka ze všech stanovišť. Děti si vyzkoušely zaskákat gumu, přenést špagety pusou do lahve, skákat v pytli, běh dvojic, točit hulahop obručí, přenést vejce na lžičce a podlézt tyč.
Když všichni nasbírali 7 razítek, mohli jít hledat velikonoční poklad - nebylo to ale tak snadné! Museli následovat podrobné instrukce. Nakonec si každý odnesl svoji sladkou odměnu!
Zajímá Vás, jak se má naše 1. B? Podívejte se s námi na fotky a zjistíte, co všechno jsme v tomto měsíci zvládli.
Pozorujeme z minulých center naše rostlinky na oknech a cibule Karen dosahuje nesmírné výšky! Měli jsme ve třídě od naší Adrianky housenku motýla a sledovali vývoj. Navštívili jsme Šmeralův statek, kde nám pan Noha připravil naprosto dechberoucí velikonoční program - doporučujeme! Přivítali jsme u nás na MiniCentra naše děti ze školky a moc jsme si to společně užili. Vyrobili jsme velikonoční maxi slepice. Úspěšně jsme dokončili předplavecký kurz na Laguně - jsme jedničky! Oslavili jsme ve třídě Velikonoce, pochutnali si na beránkovi od naší Klementýnky a užili si pohodové slunečné dopoledne na Karlově náměstí na Den Země. A teď? Právě startujeme nová CA Čas.
Snad se Vám procházka naším dubnovým putováním líbila.
VE HVĚZDÁRNĚ JSME DNES BYLI
A PLANETY ZOPÁKLI,
FAJN PROGRAM JSME SI UŽILI,
PĚŠKY ZPĚT SE PROTÁHLI.
V úterý 22. dubna byl pro naše prvňáky trošku jiný den. To už se poznalo podle toho, že se nemuselo jít do školy s aktovkou, ale i podle ranního úkolu. V ranním kruhu se povídalo o dnešním svátku naší planety. Pak měly skupinky za úkol přiřazovat správné věty k obrázkům o ekologickém chování. Následovala výroba čelenky a hurá na Karlovo náměstí. Tam bylo připraveno plno aktivit. I naše čelenky měly velký úspěch. Každý by si ji chtěl také vyrobit. No, a když už se celý den věnoval přírodě, nemohla chybět ani návštěva na čapím komíně v průchodu. Každý si vyzkoušel i čapí metr. Cestu zpět nám hudebně zpříjemnila naše Josefínka a dokonce nás i jeden kačer nechal nahlédnout do jeho života. A jak jinak oslavit svátek než sladkou tečkou. Milá Země, všichni Ti přejeme jen a jen hodné lidi, kteří se o tebe pěkně starají.
I když se všichni druháčci už nemohli dočkat velikonočních prázdnin, s chutí se pustili do projektu, během kterého se dozvěděli, jak se Velikonoce slaví ve Velké Británii. Díky krátkému videu a prezentaci se naučili několik nových slovíček a také zjistili, co je tradiční Easter Egg Hunt nebo Egg Rolling. Dále si vyluštili osmisměrku, vytvořili si velikonoční „minibook" a zahráli si pexeso a sudoku s anglickými velikonočními slovíčky. Na závěr si každý mohl „ulovit" jednu z drobných velikonočních sladkostí, které byly schované na chodbě.
Ve 4.B jsme si už v polovině března zasadili své oblíbené bylinky - měli jsme na výběr pažitku, majoránku, roketu, salát dubáček a řeřichu, někdo si na okrasu zasadil také osení. Každý týden jsme si kreslili změny našich bylinek. Některé samozřejmě rostou rychleji, a proto jsme dnes přichystali jejich ochutnávku. Paní učitelka udělala tvarohovou pomazánku, ostatní krájeli bagety a další bylinky ze zahrádky od spolužáků. Byla to chutná úroda!
V dubnových dnech to v 1. A již žilo Velikonocemi. A samozřejmě nemohly chybět ani oblíbená centra aktivit, tentokrát na téma Velikonoce. A tato centra byla i v něčem jiná. Přišli za námi předškoláci ze školky. Ale věřte nám, zapojili se tak úžasně, že by nikdo nepoznal, kdo je již školákem a kdo předškolákem. V centru čtení a psaní se třídila vajíčka do správných košíčků a tím se procvičovalo čtení psacím písmem, pak následovalo čtení s vybarvováním. Někdo si v tomto centru vyzkoušel i velikonoční jednotažky. V centru matematika se skládala a řadila podle velikosti vajíčka, aby vyšla správná tajenka a pak se již tvořily velikonoční příklady a vykreslovaly se velikonoční vajíčka. V centru ateliér se kromě skládání velikonočních obrázků vytvářel 3D model. A to nejlepší nakonec. Do centra objevy se těšil úplně každý, protože se zde vyráběla vajíčková pomazánka. To vám byla dobrota. Celá 1. A všem přeje krásné Velikonoce.
Třída 2. B si naplno užila tři dny VELIKONOČNÍCH aktivit. Teď už mohou začít očekávané prázdniny...
Všem ze srdce přejeme KRÁSNÉ VELIKONOCE!
Třída 2. B
Řekl nám smutný ledovec,
kdo ochrání mě, není pitomec.
Vytvořili jsme společně 3D dílko do výtvarné soutěže „Ochrana ledovců.“
Náš výtvor doplnil zajímavou básní lví básník Martin.
Ledovec
Byl tu jeden ledovec,
rozpadl se nakonec.
Ještě než šel věčně spát,
napsal lidem řadu zpráv:
„Lidé, buďte vlídní, nedělejte z nás povodni!
My tu stojíme, zásobárnu vody tvoříme!
Nestavte tu silnice, mosty, dálnice!
Neničte už prostředí nebo vás to zabolí.“
Lvi z 5. A
9. dubna měla 2. A vzácnou návštěvu. Přišla se za námi podívat paní Zábranská se svým vodicím pejskem Tarou. Na návštěvu milých hostů jsme se předem připravili. Nakreslili jsme obrázky páníčků s vodicími pejsky. Vyhledali jsme si na internetu informace o tom, co vše výcvik vodicího pejska zahrnuje a že cesta takového štěňátka ke svému páníčkovi je docela dlouhá a náročná, protože během závěrečných zkoušek musí pejsek prokázat, že zvládne 33 – 40 různých povelů. Během besedy jsme se také dozvěděli, že pokud má pejsek na sobě svou pracovní vestu s držadlem, tak se musí plně soustředit na svou práci. Proto bychom ho také při setkání venku neměli nijak rozptylovat, hladit nebo ho lákat na pamlsky. Jestliže pejsek na sobě vestu nemá, už se smí chovat jako každý běžný domácí mazlíček a po dovolení od páníčka si ho můžeme i pohladit. Toto jsme si samozřejmě rádi hned vyzkoušeli. Vodicí pejsci mají i svůj mezinárodní svátek, který si připomínáme 30. dubna.
Na pondělní odpoledne 7. dubna si žáci a žákyně připravili pro rodiče a sourozence malé velikonoční vystoupení, ve kterém nechyběly básničky, písničky i velikonoční koledování. To víte, že u mnohých byla tréma. Ale po vystoupení tento nepříjemný pocit opadnul a vystupující, rodiče i sourozenci se pustili nejen do hodování ale i velikonoční tvoření. Zdobila se vajíčka, udělal se košíček na vajíčka a nechyběl ani velikonoční závěs v podobě kuřátka s vajíčky. Kdo měl zájem, mohl si zahrát i stolní hru Hon na vajíčka. Pondělní odpoledne příjemně uběhlo a přiblížilo všechny k těmto svátkům jara. Hezké Velikonoce.
Dnešním dnem jsme dokončili naše další CA, která nesla název "Malý zahradník". Studovali jsme, co se děje pod zemí, zopakovali jsme si části těla rostlin, dozvěděli jsme se, kdo jsou to škůdci - a jak s nimi zatočit.
Nechybělo ani zopakování pojmů SÁZÍM x SEJU. Vytvořili jsme si na našich oknech pozorovací sady, kde každý den pozorujeme klíčení hrachu a fazolí (a nyní už u některých krásně sledujeme kořenový systém). Na oknech máme také pokus s cibulí a jsme zvědaví, komu zakoření. Matematicky jsme zpracovali i recept na zeleninový salát a seznámili jsme se jak s kuchyňskou váhou, tak s kalkulačkou.
Děti pracovaly s nadšením a byly vyslyšeny jejich prosby - více pokusů a zkoumání.