Poradenské služby
Standardní poradenské služby jsou poskytovány bezplatně na žádost žáků, jejich zákonných zástupců a pedagogů.
Cíle školní poradenské služby
- zajišťuje primární prevenci výchovných problémů a školní neúspěšnosti žáků,
- zajišťuje primární prevenci vzniku rizikového chování,
- poskytuje pomoc při integraci a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami,
- realizuje novou koncepci kariér. poradenství ve školství – informační a poradenskou pomoc pro vhodnou volbu vzdělávací cesty k pozdějšímu profesnímu uplatnění žáků,
- poskytuje metodickou podporu učitelům a pedagogickým asistentům při aplikaci speciálně pedagogických poznatků a dovedností,
- poskytuje podporu pedagogům při preventivní práci s třídními kolektivy,
- nabízí pomoc při řešení neodkladných krizových situací žáků s návazností na příslušná odborná pracoviště (PPP, SPC, OSPOD, policie, zdravotnictví a další subjekty),
- poskytuje poradenskou podporu zákonným zástupcům žáků při řešení výchovných a vzdělávacích postupů.
Standardní poradenské služby jsou poskytovány bezplatně na žádost žáků, jejich zákonných zástupců a pedagogů.
Informace a důvěrná data o žácích a jejich rodičích, která se poradenští pracovníci dozvědí v souvislosti s výkonem poradenské činnosti, jsou důvěrná, ochraňovaná a je s nimi nakládáno v souladu se Zákonem č. 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů.
Školní poradenské služby jsou poskytovány týmem poradenských pracovníků školy:
Mgr. Zuzana Dreslerová - výchovný a kariérní poradce
- metodická a informační služba
- práce se žáky s výchovnými problémy
- volba povolání - poradenská činnost pro rodiče a žáky při volbě povolání
Metodická a informační služba
Uskutečňuje diagnostickou činnost u žáků ze vzdělávacích, profesionálně orientačních důvodů.
Informuje rodiče žáků a učitele o činnosti zařízení výchovného poradenství a diagnostických ústavech, o možnostech využití jejich odborných služeb.
Sleduje změny v právních předpisech týkajících se problematiky výchovného poradenství a seznamuje s nimi ostatní pedagogické pracovníky.
Sám se vzdělává v oblasti nových a alternativních metod výchovného poradenství a seznamuje s nimi ostatní pedagogické pracovníky.
Poskytuje poradenství při řešení výchovných problémů žáků.
Práce se žáky s výukovými a výchovnými problémy
Podává návrhy na vyšetření v PPP nebo SPC na žáky s vývojovými poruchami učení a chování, na žáky se smyslovým, tělesným nebo mentálním postižením.
Řeší výchovné potíže žáků s rodiči v rámci činnosti ŠPP.
Specifické oblasti
Ve spolupráci s třídními učiteli sleduje žáky nadané a talentované, navrhuje další péči o tyto žáky ve smyslu volby budoucího povolání.
Pomáhá při řešení konfliktních situací ve škole (rodiče-učitel, učitel-žák, žák-žák).
Volba povolání
Poskytuje poradenskou činnost pro rodiče a žáky při volbě povolání.
Zjišťuje zájem žáků o studium ve středních školách, spolupracuje s třídními učiteli.
Eviduje nabídku studia ve středních školách a další informace významné pro volbu dalšího studia., poskytuje informace o přijímacím řízení na SŠ
Podává pedagogické radě zprávu o žácích, kteří nedokončí povinnou školní docházku v ZŠ a mají zájem studovat odpovídající učební obor, o žácích, kteří mají změněnou pracovní schopnost. Zajišťuje pro tyto žáky přihlášky a veškeré potřebné informace.
Zpracovává přehled o úspěšnosti žáků v přijímacím řízení.
Poskytuje rodičům a žákům informace při odvolacím řízení.
Kontakt:
konzultační hodiny dle dohody na tel. 568 606 109
e-mail: dreslerova@zskopce.cz
Mgr. Kateřina Chládková - školní metodik prevence rizikového chování
- působí v oblasti prevence rizikového chování (závislosti, násilí, šikana, záškoláctví, apod.)
- organizuje programy primární prevence pro žáky
- spolupracuje s třídními učiteli a s odbornými pracovišti, která působí v oblasti prevence
- připravuje a vyhodnocuje dotazníky a ankety vztahujících se k tématům primární prevence
- podílí se na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu rizikového chování
- poskytuje poradenské služby
Metodické a koordinační činnosti
Prevence záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších forem rizikového chování.
Vyhledávání problémových projevů chování, preventivní práce s třídními kolektivy apod.
Příprava a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků / cizinců.
Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy a dalšími odbornými pracovišti, které působí v oblasti prevence rizikového chování.
Participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu rizikového chování.
Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení.
Informační činnosti
Zajišťování a předávání odborných informací o problematice rizikového chování, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy.
Prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností.
Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence rizikového chování.
Poradenské činnosti
Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy sociálně patologického chování; poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště.
Spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje rizikového chování u jednotlivých žáků a tříd.
Příprava podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou a specializovanými školskými zařízeními.
Příprava a vyhodnocování dotazníků a anket vztahujících se k tématům primární prevence (drogy, šikana, kouření,…)
Diagnostika školního klimatu tříd
Kontakt:
konzultační hodiny dle dohody na tel. 568 606 103
e-mail: poulova@zskopce.cz